Saturday, July 12, 2014

Cara cara mengekalkan kesihatan gigi semasa Hari Raya


Apa-apa perayaan seperti Hari Raya adalah masa yang baik untuk ahli keluarga meraikan bersama-sama. Selain daripada makanan tradisional, gula-gula dan minuman yang manis boleh senang didapati di mana-mana sahaja. Sebelum anda risau kerosakan gigi dan kesihatan badan, marilah sama sama rujuk tips berikut yang boleh menjaga kesihatan mulut dan membolehkan anda mengekalkan nafas yang segar dan gigi yang bersih sepanjang Hari Raya Aidilfitri ini!

ASKDENT tips 1: Kurangkan makanan/ kuih yang bergula, senang lekat gigi, dan berlemak

Makanan yang bergula tinggi seperti biskut atau makanan goreng, bukan saja berkandungan lemak yang tinggi, tapi ia juga akan menyebabkan pengumpulan plak yang banyak dan merosakan gigi anda jika anda tidak memberi perhatian kepada kebersihan mulut selepas makan makanan tersebut. Hadkan pengambilan makanan yang manis dan berlemak seperti dodol, kerana makanan ini akan kekal di dalam mulut, dan mudah untuk mengalami hakisan asid gigi. Makanan yang tinggi kandungan garam seperti kerepek juga perlu dihadkan. Cuba untuk memilih makanan ringan yang tidak akan melekat gigi. Jika anda tidak boleh mengelakkan makanan atau makanan ringan, sila ingat berkumur mulut selepas makan dengan secawan air bersih.

ASKDENT tips 2: Makan lebih buah-buahan
Buah-buahan segar bukan sahaja mengandungi banyak serat dan antioksidan, ia juga adalah pengganti yang baik untuk makanan bergula, berlemak tinggi. Pilihlah buah-buahan segar sebagai snek atau pencuci mulut. Bila menghidangkan tetamu, hidangkanlah buah-buahan pada setiap waktu makan sebagai pencuci mulut.

ASKDENT Tips 3: Kurangkan minuman asid berkarbonat (Minuman Bergas)
Minuman acid berkarbonat/ bergas seperti Coca-cola, Pepsis, F&N juices perlu dielakan. Jika anda tidak dapat mengelakannya,   sila ingat untuk menghadkan diri anda atau anak anak anda supaya minum tidak melebihi daripada satu hari cawan. Untuk minuman ringan, gunakan paip sedutan (Straw) untuk minum, ini boleh mengurangkan masa minuman berasid terkena pada permukaan gigi dan mengurangkan kerosakan gigi. Ini hanya boleh mengurangkan risiko kerosakan gigi, tapi untuk melindungi gigi anda dengan sepenuhnya, ia adalah yang terbaik untuk mengatakan "TIDAK" kepada minuman soda/ bergas. Selepas minum minuman beracid, anda tidak dinasihat berus gigi dalam masa 30 minit. Ini adalah untuk memberi masa untuk gigi kita neutralkan acid dalam mulut dan proses membaiki kesan kehausan gigi.

ASKDENT Tips 4:  Minum Air Kosong
Anda perlu minum banyak air kosong dalam musim raya. Air kosong bukan sahaja memulihkan kandungan air dalam badan, tetapi ia juga berfungsi untuk mengurangkan kerosakan gigi. Air kosong membantu kita mencuci bakteria sisa di dalam mulut. Jika sisa bakteria ini tidak dicucikan selalu, bakteria ini akan membiak cepat dengan kehadiran gula yang dibekalkan kepadanya. Air minuman kosong juga boleh menghalang kesan pigmen pigmen warna dari makanan, snek atau minuman pada gigi yang boleh menjadikan gigi berwarna kuning.  

ASKDENT Tips 5: Teh Hijau
Jika anda mahu minum minuman, anda boleh cuba dan teh hijau. Teh hijau mengandungi antioksida dan Fluoride semulajadi yang merupakan mineral yang penting dalam proses membaiki gigi, ini membolehkan hakisan yang baru sahaja terjadi dibentuk balik semula dentin-mineral.

ASKDENT Tips 6: Chewing gum ( gula gula getah) yang mengandungi XYLITOL
Anda boleh beli gula-gula getah dan letaknya di dalam kereta. Setiap kali selepas anda mengunjungi rumah rakan-rakan atau saudara mara, anda boleh kunyah gula getah. Ia membantu membersihkan sisa sisa makanan yang tertinggal di dalam mulut, dan juga menambahkan pengeluaran air liur yang boleh membantu membaiki gigi. Silah ingat untuk memilih pembelian gusi XYLITOL. Ini bukan sahaja mengurangkan pengambilan gula, tetapi juga untuk mengelakkan kerosakan gigi.

ASKDENT Tips 7: Berkumur-kumur selepas makan
Selepas anda menikmati makanan atau kuih-muih, anda perlu ingat untuk berkumur-kumur dengan air biasa. Walaupun ini tidak boleh membersihkan mulut sepenuhnya, tetapi ia boleh mengurangkan masa yang sisa makanan, dan keasidan sisa makanan yang dihasilkan. Ini boleh  mengelakkan hakisan gigi dan kerosakan gigi.

ASKDENT Tips 8: Jangan Lupa Berus GIGI
Jika anda berparti dengan saudara-mara dan rakan-rakan sehingga melarut malam, jangan lupa berus gigi. Anda perlu berus gigi supaya sisa makanan yang telah berkumpul sehari boleh dibersihkan.

Salam Dari ASKDENT:
Gigi Sihat Bersinar menyambut Hari Raya.
 [Share this] and Selamat Hari Raya Aidilfitri.